על חרדה מראיונות עבודה: 5 המלצות זהב לצאת מזה

לפי ההגדרה המקצועית, חרדה היא תגובת חירום של הגוף בעקבות תחושת סכנה שלרוב אינה מציאותית. התגובות יכולות להיות פיזיות והן יכולות להיות פסיכולוגיות. לרוב החרדה היא תגובה מוגזמת שפוגעת באיכות החיים, ובמקרה זה ביכולת להתקבל למשרה הרצויה. מכאן שאם יודעים שריאיון עבודה גורם להזעה מרובה, לתחושת עצבנות, לדפיקות לב מואצות, ללחץ בחזה, לבחילה וכדומה, אתם מוזמנים להכיר 5 דרכים יחסית פשוטות שיסייעו לכם לעבור את הריאיון הבא בצורה נעימה.

קשיים נפשיים שפוגעים בעסקים

ניסיונו הרב של בטיטו בתחום הליווי העסקי לימד אותו שהצלחה היא תוצר מורכב. מכאן שאין להפריד בין יכולות עסקיות לתחושות נפשיות. לאורך השנים בטיטו למד שלא פעם מה שמונע מבעלי עסקים להוביל את העסק למקום מוצלח, אינו נוגע לתוכנית עסקית כושלת, למיקום בעיתי, או לבחירה מוטעית של עובדים, אלא הקושי טמון במקום הרבה יותר מרכזי – באמונה אישית. הקושי טמון בחששות, בחרדות ובאמונות תפלות.

הבנה מרתקת זו הובילה את בטיטו להתמקד בייעוץ ללקוחות עסקיים. ההבנה הכוללת שחסמים כלכליים אינם נפרדים מחסמים רגשיים היא זו שמאפשרת לבטיטו להצליח היכן שיועצים עסקיים נכשלים. בטיטו אוהב לומר ש"ממש כפי שילד צריך אמונה מההורה ותחושת הישגיות שאותה הוא מרוויח לבד, כך גם עסקים צרכים הוכחות מעשיות לצד תחושת מעוף", ואכן בטיטו מקפיד לשלב בין השניים – בין פתרון רגשי לעסקי.   

מניסיונו של מנטור – 5 טיפים מבטיחים

בהתאם לתפיסתו של בטיטו שמעדיף לראות את עצמו יותר כמנטור מאשר יועץ עסקי, מומלץ להיעזר במספר כלים חשובים. כלים שיסייעו להתמודד עם חרדה בראיונות עבודה. לרשותכם:

  1. ערכו מספר ראיונות דמו – כאשר מייצרים ריאיון דמו, זוכים להתמודד ואף לנטרל את הטריגר שמוביל לתחושת החרדה. כל עוד למדים להתנהל מול הטריגר הבעיתי טוב יותר, כך פחות חוששים ממנו, ואף מוטיב הלחץ יוצא מהמשוואה. נוסף לכך, הכנה מקדימה מאפשרת לדעת למה לצפות, להכיר את עצמכם בסיטואציה וכדומה. הרעיון הוא שהתרגול שוחק את מוטיב החרדה.
  • בררו לגבי תרופות ייעודיות – לעיתים כל שצריך לעשות זה לקחת תרופה טבעית שמסייעת להירגע. התערבות חיצונית עשויה להשתלט על חששות, להרגיע פחדים ופשוט לאפשר להיות מפוקסים במטרה – לצלוח את ריאיון העבודה.
  • עושים שיעורי בית – הרבה אנשים אולי לא צרכים לחוש חרדה לפני ריאיון עבודה, אך כן חשש, וזאת בשל הסיבה הפשוטה שהם לא טובים בסיטואציה, או לא מגיעים אליה מוכנים. מכאן ממש כמו כל מטרה אחרת בחיים, הרעיון הוא להשקיע. יש ללמוד אודות החברה שאליה מבקשים להתקבל. יש לחזות מראש אלו שאלות עשויות להישאל (לרוב מדובר באותו מקבץ ידוע מראש של שאלות), וכמובן שיש לתרגל תשובות שיוציאו אותכם על הצד הטוב ביותר. כך למשל אם עד היום עניתם שאתם פרפקציוניסטים לשמע השאלה מהו החיסרון שמאפיין אותכם, טוב לדעת שיש מקבץ שלם של תשובות נוספות והרבה יותר טובות (ואמינות).
  • מנצלים ניסיון בתחום – לעשות שיעורי בית וראיונות דמו זה טוב ויפה, אך גם חשוב לתגבר את הביטחון העצמי, משמע חשוב לקבל "אסמכתא" של איש מקצוע. פה בטיטו שנוהג ללוות עסקים רבים מקרוב, מציע להיעזר בו לא רק עבור ייעול וקידום העסק, אלא גם כדי לצלוח ראיונות חשובים. הידע הרב שבטיטו צבר לאורך השנים מסייע לו לדעת מה מעסיקים מחפשים, ואת הידע הזה הוא חולק לצד מגוון דגשים חשובים ורלוונטיים (בהתאם לסיטואציה). 
  • מתמקדים בפעולות מרגיעות – יש אנשים שפעילות גופנית מאוד מרגיעה אותם. מכאן שאם מרגישים "בקיאים בחומר הלימודי" ואם יכולת להעביר את המסר הרצוי אינה מוקד הבעיה, מוטב להכיר מספר פעולות שמסייעות להירגע. פה בטיטו ממליץ על פעילות ספורטיבית לפני הריאיון, על בילוי עם חברים שמרימים, על הליכה בנוף טבעי, על תרגילי נשימה וכדומה – כל מה שגורם לחוש יותר נינוחים.

הכול שאלה של מינון

לבסוף בטיטו מבקש לציין שלחוש לחוצים זה בריא, אם כי תלוי מהו המינון. מה עוד? בטיטו מגלה שלרוב הוא ממליץ לשלב בין הטיפ הראשון לאחרון.

 קחו נשימה עמוקה, תעשו עבודה ושיהיה בהצלחה!

שתפו את הפוסט

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on pinterest
Share on email

הישארו מעודכנים

עוד תוכן איכותי של מנשה בטיטו

נגישות